Obec Oudoleň
česky english deutsch

 

Vzdělávací program v Horní Krupé "Kam odpad můj odpad"

12.10.2018

     V úterý 18. září jsme se vydali do Horní Krupé na vzdělávací program Kam odpad můj odpad. Kam vyhodit PET lahev jsme určitě všichni věděli, co ale například se starými bateriemi, oblečením nebo žárovkou? A co se s odpadky děje po tom, co je vyhodíme? Během výborně připraveného programu jsme zjistili, někteří už jen zopakovali, jak správně třídit veškerý odpad, co se s ním po vytřídění stane a co vlastně znamená slovo recyklace. Vlastníma rukama jsme si vyrobili recyklovaný papír a zjistili, proč je třídění odpadu tak důležité. Učitelky ZŠ

Věděli jste, že ... ???

  • Při výrobě 2,3 kg těžkého notebooku z prvotních surovin vznikne cca 9 tun odpadu.
  • V roce 2007 dosáhla světová spotřeba plastových lahví na balenou vodu 189,5 miliard kusů, z nichž se recykluje pouze 14 %.
  • Ne všechny plasty se ve vodě vznášejí. Dokonce 70 % všech odhozených plastů klesne na mořské dno. Holandští vědci v Severním moři napočítali zhruba 110 kusů odpadků na každý kilometr čtvereční mořského dna, takže se jen v této oblasti zřejmě nachází zhruba 600 tisíc tun odpadu.
  • Každou vteřinu vyhodí lidé na celém světě do odpadků 1 500 plastových lahví.
  • Plasty vyrábíme teprve posledních 150 let.
  • V zemích, kde přestali v supermarketech nabízet zákazníkům zdarma plastové sáčky a tašky, klesla jejich spotřeba o 95 %.
  • Podle některých odhadů umírá každoročně na následky požírání plastů či zapletení do plastových materiálů více než 1 milion mořských ptáků a 100 tisíc mořských karet a savců.
  • Běžný komunální (směsný) odpad, který v České republice vyprodukujeme, každý den zaplní dvě fotbalová hřiště do výšky 205 m.
  • Průměrná česká rodina dostane do schránky až 15 kilogramů letáků ročně.
  • Na výrobu PET lahví se spotřebuje tolik ropy, která by postačila jako palivo pro 100 000 aut na jeden rok!
  • Podle nejnovější statistiky připadá na jednoho Evropana 198 plastových tašek ročně a množství stále stoupá.
  • 1 tuna recyklovaného plastu znamená uspořených až 70 % energie, aspoň 30 000 litrů vody, více jak 3 000 kWh elektřiny a 2 000 litrů ropy.
  • Při výrobě 1 kg konečného výrobku vzniká v průměru 32 kg odpadu.
  • V žaludku a střevech jedné mrtvé mořské karety nalezené ve vodách Havaje bylo nalezeno více než tisíc kousků plastů.

Program očima žáků:

  • Budu třídit odpad. Musí se věci využívat několikrát. Jenda S., 3. r.
  • Nejvíc mě překvapilo, že za den se naplní dvě fotbalová hřiště do výšky dva a půl metru odpadem. Nejvíc mě bavilo dělat z novin recyklovaný papír. Hráli jsme si taky na obchod a hráli jsme 2x, počítali jsme, kolik jsme při nákupu použili plastů, prvně jsme měli 23 plastů a   podruhé 19 plastů. Matyáš F., 4. r.
  • Dozvěděli jsme se, že třídění odpadů je správné, protože neničíme přírodu. A že nemusíme pořád nosit jen nové oblečení, že to je zbytečné. Nela Z., 4. r.
  • Dozvěděli jsme se o třídění papíru, plastů, skla, hliníku a bioodpadu. Také, že se z plastů dá vyrobit flíska a z igelitu triko. Míša Z., 4. r.
  • Vyráběli jsme papír: rozmixovali jsme noviny a papír, rozmočili to a dali na plátno a vysušili a pak dosušili žehličkou. Kája B., 5. r.
  • Třídění odpadu je pro životní prostředí velmi důležité, proto naše rodina třídí odpad. Staník M., 5. r.
  • Třídili jsme do ošatek různé věci. Ošatky byly jako kontejnery. Leoš. Z., 5. r.
  • Při hře na obchod jsme se naučili, že nemusíme kupovat zbytečně plasty. Bylo to moc hezké. Vojta Z., 5.
K poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti používáme soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zjistit více